مباني نظري تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم

آموزش بازار يابي و تبليغات اينترنتي

جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

مباني نظري تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم

۱۳ بازديد

مباني نظري تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم

مباني نظري تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيمدسته: علوم انساني 
بازديد: 2 بار 
فرمت فايل: docx 
حجم فايل: 117 كيلوبايت 
تعداد صفحات فايل: 51 

پيشينه ومباني نظري پژوهش تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم

قيمت فايل فقط 29,000 تومان

خريد

پيشينه ومباني نظري پژوهش تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم

توضيحات: فصل دوم (پيشينه ي پژوهش)

 

 

 

همرا با منبع نويسي درون متني فارسي و انگليسي كامل به شيوه APA  جهت استفاده فصل دو 

 

توضيحات نظري در مورد متغير و همچنين پيشينه در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

 

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب براي فصل دو 

 

منبع :                          دارد (به شيوه APA)

 

نوع فايل:                      WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

 

 

 

قسمتي از مباني نظري متغير:

 

آيا تصميم‏گيري، پديده‏هاي عجيب و ناشناخته اي است يا آنكه كار راحت و ساده اي است؟ هنوز معلوم نيست كه چگونه، چه موقع و كجا تصميم ساخته و پرداخته مي شود. به گفته ي مدير عامل شركت جنرال موتورز «اغلب سخت است كه بگويم كه چه كسي و چه موقعي تصميم گرفته است و حتي چه كسي مبدأ تقصيم بوده است. غالباً من نمي دانم در جنرال موتورز چه موقع تصميم گرفته مي شود؟ من به خاطر نمي آورم كه در يك جلسه كميته اي بوده باشم و مسائل به رأي گيري گذارده شود. معمولاً يك نفر مسائل را خلاصه مي نمايد. ديگران با تكان دادن سر يا ابراز نظر خود به اجماع مي رسند» (كوبين، 1980) مطالعه مفهوم و ماهيت تصميم‏گيري، كار و مشكل است و اين ناشي از هنگامي كه مي گوييم تكليف چيزي را معين كرده ايم، درباره موضوعي به توافق رسيده ايم، مسئله اي را حل و فصل كرده ايم، به نتيجه اي رسيده ايم، جواب پيدا نموده ايم و... در تمامي اين موارد منظورمان اين است كه تصميمي اتخاذ شده است و با اتخاذ اين تصميم، جريان يا فرآيندي به پايان رسيد و خاتمه يافته است. مشكل در اين است كه سرانجام و پايان يك فرآيند را مي توان شروع و آغاز فرآيندي ديگر تلقي كرد. در نتيجه با آغاز دهه 1950 ميلادي شاهد حركت و فعاليتي در زمينه ماهيت، فرآيند و تئوري هاي تصميم‏گيري هستيم كه به مرور شتاب مصرس و قابل ملاحظه اي به خود گرفته است. (مظاهري، 1379). اين مفهوم در مديريت مورد بحث و بررسي قرار گرفته است و پس از آن تئوري ها طرح ها و تعاريف فراواني در اين زمينه ارائه شده است، در زير بعضي از اين تعاريف آورده شده است.

تعريف تصميم‏گيري

تصميم گرفتن در لغت به معني، اداره كردن، قصد كردن آمده است (دهخدا) رادفر و همكاران (1387) تصميم‏گيري را فرآيند پيچيده اي مي دانند كه شامل انواع توانايي هاي فكري و نيز داشتن اطلاعات در مورد تصميمي كه مي‏خواهيم بگيريم مي باشد. الواني (1385) تصميم‏گيري را عبارت از انتخاب يك راه ميان راه‏هاي مختلف مي داند.

تصميم‏گيري، عبارت از مطالعه، شناسايي و انتخاب گزينه‏ها براساس ارزش ها، اولويت ها و توجيهات تصميم گيرنده است. تصميم‏گيري، شامل چندين مرحله است، به اين ترتيب كه ابتدا بايد به مشخص نمودن گزينه‏ها پرداخت و سپس بهترين گزينه را كه هماهنگ با اهداف، نحوه زندگي، ارزش ها و خواسته‏هاي افراد است، برگزيد. (هريس، 1998)

تصميم‏گيري، عبارت از فرآيند انتخاب ممتازترين گزينه با قاعده از ميان ساير گزينه‏هاست. تصميم‏گيري، در كليه جنبه‏هاي زندگي شامل تصميم در خصوص خريد، رأي گيري، انتخاب شغل و... دخالت دارد. تصميمات معمولاً با عدم اطمينان در خصوص دنياي خارجي و تعارضات، اولويت ها و رجحان هاي شخصي همراهند و فرآيند تصميم‏گيري اغلب با مرحله جمع آوري اطلاعات شروع شده و پس از ارزيابي احتمالي تا آخرين مرحله كه انتخاب است، پيش مي رود. (شافير، 1993) طبق تئوري ساختار برتر مونت‏گومري (1983)، تصميم‏گيري در واقع جست و جو براي دستيابي به ساختار برتر مي باشد. به عبارت ديگر تصميم‏گيري عبارت است از تلاش براي يافتن برترين گزينه، به طوري كه حداقل در يك خصوصيت از ساير گزينه‏ها ارجع و از نظر ساير خصوصيات نيز از هيچيك از موارد كمتر نباشد. طبق فرض، جست و جو براي يافتن ساختار برتر طي چهار مرحله صورت مي گيرد:

الف: بازنگري اوليه – جمع آوري گزينه‏هاي مختلف و خصوصيات مرتبط با هر يك.

ب: يافتن گزينه برتر (احتمالي).

ج: ارزيابي گزينه برتر از نظر برتري نسبت به ساير گزينه‏ها.

د: ساختار برتر، بازنمايي روان شناسانه از گزينه‏ها در صورت انتخاب مورد برتر.

تصميم‏گيري عبارت از فرآيند انتخاب از ميان چند گزينه، اجراي تصميم و استفاده از اطلاعات باز خوردي پيامدهاي تصميم براي استفاده در تصميمات بعدي است. تصميم‏گيري شامل اجزاء پردازش و پيامد است كه هر كدام به تنهايي و يا توأماً براي سنجش كارآمدي تصميم اتخاذ شده، مورد استفاده قرار مي گيرند. جزء پردازش شامل تشخيص مسئله، قضاوت در خصوص اهميت مسئله براي فرد يا گروه (اگر مسئله مهم نباشد، پردازش در همين مرحله به پايان مي رسد)، جست و جو براي يافتن گزينه‏ها و ارزيابي هر يك (در صورت مهم تشخيص دادن مسئله) و انتخاب يك گزينه براي پيشگيري يا پاسخ به مسئله است. جزء پيامد، شامل تكميل يا اجراي يك فعاليت متعاقب انتخاب گزينه و متناسب با آن و ارزيابي نتايج است. (گوردن، 1997) نمودار 2-1 اين اجزاء را نشان مي دهد.


 - Gordon

قيمت فايل فقط 29,000 تومان

خريد

برچسب ها : مباني نظري وپيشينه تحقيق تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم , پيشينه ومباني نظري پژوهش تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم , مباني نظري تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم , مباني نظري پژوهش تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم , پيشينه نظري پژوهش تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم , پژوهش تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم , تصميم‏گيري، تاريخچه و مفاهيم , تصميم‏گيري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.