مباني نظري پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آن

آموزش بازار يابي و تبليغات اينترنتي

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

مباني نظري پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آن

۱۷ بازديد

مباني نظري پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آن

مباني نظري پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آندسته: علوم انساني 
بازديد: 1 بار 
فرمت فايل: docx 
حجم فايل: 54 كيلوبايت 
تعداد صفحات فايل: 15 

پيشينه ومباني نظري پژوهش پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آن

قيمت فايل فقط 19,000 تومان

خريد

پيشينه ومباني نظري پژوهش پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آن

توضيحات: فصل دوم (پيشينه ي پژوهش)

 

 

 

همرا با منبع نويسي درون متني فارسي و انگليسي كامل به شيوه APA  جهت استفاده فصل دو 

 

توضيحات نظري در مورد متغير و همچنين پيشينه در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

 

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب براي فصل دو 

 

منبع :                          دارد (به شيوه APA)

 

نوع فايل:                      WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

 

 

 

قسمتي از مباني نظري متغير:

محققان علوم رفتاري در كشورهاي مختلف هرگز تعريف روشن و واحدي از مفهوم پرخاشگري ارائه نداده اند زيرا تعريف پرخاشگري تحت تاثير فرهنگ،تجربه واعتقادات جوامع متفاوت است(ايزدي طامه وهمكاران،1389: 185).به هر حال رفتارهاي پرخاشگرانه يكي از مشكلات اجتماعي مهم و اساسي درهرجامعه است كه به دليل اهميت آن بخصوص دردوران كودكي ونوجواني توجه ويژه اي مي شود.درزير به مهمترين تعاريف ارائه شده در خصوص پرخاشگري اشاره مي شود:

از ديدگاه ارونسون (1387) پرخاشگري رفتارآگاهانه اي است كه هدفش اعمال دردورنج جسماني يا رواني باشد. به عبارت بهتر عمل آگاهانه اي است كه باهدف واردآوردن صدمه و رنج انجام مي گيرد.اين عمل ممكن است بدني يا كلامي باشد.خواه در نيل به هدف موفق بشود يا نشود، در هر صورت پرخاشگري است.  هيلگارد و اتكينسون (1385) پرخاشگري را رفتاري مي دانند كه قصد آن صدمه زدن (جسماني و كلامي) به فرد ديگر يا نابود كردن دارايي آنهاست. مفهوم اساسي در اين تعريف قصد است.اگر كسي پاي شمارالگد مي كند قصد وي نشان دهنده پرخاشگرانه بودن يا نبودن رفتار است.به طور كلي رفتار پرخاشگرانه واجد چهار شرط زير است:

الف) فردي كه رفتارش توام با پرخاشگري است آن رفتار را عمداٌانجام مي دهد.

ب) آن رفتار در رروابط بين فردي كه حاكي از تعارض يا ناكامي باشد رخ مي دهد.

پ) شخصي كه داراي رفتار پرخاشگرانه است قصدش برتري يافتن بر فردي است كه مقابل او رفتار پرخاشگرانه داشته است.

ت) شخصي كه چنين رفتاري از او سر مي زند يا در جهت جدال تحريك شده يا حد اعلاي شدت، آن مسير را پيموده است(ايزدي طامه و همكاران، 1389: 187( .

با توجه به جميع تعاريف مربوط به پرخاشگري مهمترين مفاهيم مستتر در اين تعاريف عبارتند از:

- نيتمندي: رفتار پرخاشگرانه همراه با قصد و نيت صورت مي گيرد.

- جلوه رفتاري: عامل پرخاشگري به نوعي(كلامي يا جسماني) قصد و نيت خود را آشكار مي سازد.

- قرباني : پرخاشگري همواره معطوف به شخصي يا چيزي مي باشد.

پرخاشگري به طوركلي به دونوع پرخاشگري خصمانه وپرخاشگري وسيله اي تقسيم مي شود.پرخاشگري خصمانه عملي پرخاشگرانه است كه ازاحساس خشم ناشي مي شود وهدفش اعمال درد و آسيب است.اما در پرخاشگري وسيله اي قصد و نيت آسيب رساندن به شخص ديگر وجود دارد، ليكن آسيب رساني به عنوان وسيله اي براي رسيدن به هدفي غيراز ايجاد درد و رنج صورت مي گيرد (ارونسون ، 1387 : 275).

 پرخاشگري خصمانه شامل دو حالت پرخاشگري آشكار وپرخاشگري رابطه اي مي باشد.در پرخاشگري آشكار كودك به ديگران صدمه بدني وارد مي كند يااو را به چنين صدمه اي تهديد مي كند . مثلا كتك زدن ، لگد زدن يا تهديد كردن يك همسال به كتك زدن. اما در پرخاشگري رابطه اي به صورت محروميت اجتماعي و شايعه پراكني رخ مي دهد و به رابطه همسالان آسيب مي رساند(يعقوبي و همكاران،1390).

 پرخاشگري رابطه اي كه شامل دو نوع مستقيم و غير مستقيم مي شود در مورد كودكاني به كار مي رود كه به طور عمد ساير كودكان را از گروه طرد و منزوي مي كنند. برخي از محققان اين نوع رفتار را پرخاشگري اجتماعي و مستقل از پرخاشگري آشكار تعريف كرده اند(واحدي و همكاران، 1387).

2-3-2- عوامل موثر بر پرخاشگري كودكان و نوجوانان:

بامطالعه وبررسي نظريات مختلف در حوزه پرخاشگري و خشونت به طور كلي و پرخاشگري كودكان و نوجوانان به طور خاص، موارد ذيل را به عنوان مهمترين عوامل موثر بر پرخاشگري شناسايي و معرفي مي نماييم:

1-خانواده: يكي از عوامل موثر و اساسي در رفتار افراد مي باشد. كودك از بدو تولد خصوصياتي رااز والدين خود به ارث مي برد و زمينه هاي رشد وي را فراهم مي كند. نفوذ والدين در كودكان تنها جنبه ارثي ووراثتي ندارد بلكه در آشنايي كودك با زندگي اجتماعي و فرهنگ پذيري وي خانواده و والدين نقش اساسي دارند. ساختار و شكل خانواده ، نحوه ارتباط اعضاءهرخانواده با يكديگر و جامعه اي كه خانواده درآن زندگي مي كنددر بيشتر موارد همساني نداردلذا رفتار و تاثير خانواده ها در افراد متفاوت است(مجتهدزاده و نيسي، 1388: 8). رفتار متضاد پدر و مادر، جدايي والدين از هم، غيبت طولاني مدت يكي از والدين، وجود جو نامساعد در خانواده پرخاشگر بودن پدر يا مادر يا هردو، تبعيض و بي عدالتي در مورد كودكان و نوجوانان، تحقير كودكان و نوجوانان و احساس ناامني، دخالت بيش از حد در كار آنها و رفتار تهديد آميز از علل رواني اجتماعي مهم در پرخاشگري نوجوانان محسوب مي شود(گلچين، 1381)

2-جنسيت: تفاوت در پرخاشگري ميان دو جنس از دو- سه سالگي مشهود است. در مهدكودك پرخاشگري كلامي و بدني در پسرها بيشتر از دختران است و معمولا پسرها بيشتر در صدد تلافي برمي آيند.و اين تفاوت در پرخاشگري پسران و دخترها در همه فرهنگها و طبقات اجتماعي ديده مي شود(يعقوبي و همكاران، 1389: 99). گلچين (1381) در تحقيقي نشان دادكه در دختران به طور ذاتي نسبت به پسران از پرخاشگري كمتري برخوردارند ودر حالي كه پسران بيشتر از پرخاشگري فيزيكي استفاده مي كنند، دختران  پرخاشگري كلامي از خود نمايش مي دهند.ودليل آن اين است كه دختران در مواجهه با مشكلات بيشتربه صورت دروني يعني افسردگي واظطراب پاسخ مي دهند

قيمت فايل فقط 19,000 تومان

خريد

برچسب ها : مباني نظري وپيشينه تحقيق پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آن , پيشينه ومباني نظري پژوهش پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آن , مباني نظري پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آن , مباني نظري پژوهش پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آن , پيشينه نظري پژوهش پرخاشگري در كودكان و نوجوانان و درمان آن , پژوهش پرخاشگري در كودكان نوجوانان درمان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.