مباني نظري مثبت نگري

آموزش بازار يابي و تبليغات اينترنتي

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

مباني نظري مثبت نگري

۱۴ بازديد

مباني نظري مثبت نگري

مباني نظري مثبت نگريدسته: علوم انساني 
بازديد: 1 بار 
فرمت فايل: docx 
حجم فايل: 48 كيلوبايت 
تعداد صفحات فايل: 29 

پيشينه ومباني نظري پژوهش مثبت نگري

قيمت فايل فقط 25,000 تومان

خريد

پيشينه ومباني نظري پژوهش مثبت نگري

توضيحات: فصل دوم تحقيق كارشناسي ارشد و دكترا (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

 

  • همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو تحقيق
  • توضيحات نظري كامل در مورد متغير
  • پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
  • رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شيوه APA)
  • نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

 

قسمتي از مباني نظري متغير:

در اين بخش درباره مثبت نگري كه شامل تعاريف، تحقيقات انجام گرفته و قابليتهاي آن است بحث       مي شود.

مباني نظري  آموزش مثبت نگري

در طي دهه گذشته روان‌شناسي مثبت‌گرا به يكي از گرايش‌هاي عمده در روان‌شناسي تبديل‌شده و به‌سرعت جايگاه مناسبي در اين رشته يافته است. سرعت اين گرايش در تبديل به يك رويكرد عمل‌گرا و مبتني بر شواهد با پيشينه هيچ‌يك از گرايش‌هاي ديگر قابل‌مقايسه نيست. اين سرعت به‌ويژه درزمينه‏ي شيوه‌ها و مداخلاتي كه در روان‌شناسي مثبت‌گرا ابداع و مورداستفاده قرارگرفته‌اند، چشمگير است. كاربست مداخلات مثبت به‌منظور ارتقاي كيفيت زندگي، خشنودي بيشتر از زندگي، شادكامي و نشاط و دستيابي به خوش باشي (احساس ذهني آسايش) و در يك‌كلام سعادتمندي (خوشبختي) مي‌باشد. گسترش اين كاربست‌ها تا جايي است كه در چند سال اخير از درمان‌هاي مثبت‌گرا سخن گفته‌شده است (سليگمن، 2006).

براي فهم اين مداخلات و بررسي نتايج مطالعات مبتني بر آن‌ها نخست لازم است تا از روان‌شناسي مثبت‌گرا، ماهيت و اصول آن شناخت داشته باشيم. به همين مناسبت در آغاز به پيشينه، تعريف و حوزه‌‌هاي عمل و مطالعات اين رشته اشاره‌كرده و آنگاه به مثبت درماني، اصول و مداخلات و راهكارهاي آن جهت اينكه افراد بتوانند ارتباط ميان افكار، احساسات و رفتار خود را درك كنند و با انجام تمرين‏هاي مختلف بتوانند به‌جاي يأس و انفعال و تفسير‏هاي بدبينانه، رويدادها را به‌گونه‌اي خوش‌بينانه تفسير كنند و با آن‌ها به صورتي سازنده روبه‌رو شوند پرداخته خواهد شد.

پيشينه روان‌شناسي مثبت‌گرا

كريستوفر پترسون (2006) در كتاب مباني روان‌شناسي مثبت‌گرا معتقد است كه روان‌شناسي مثبت‌گرا گذشته‌اي طولاني و پيشينه‌اي بسيار كوتاه دارد. وي در اين زمينه معتقد است هرچند اين حوزه از سال 1998 توسط مارتين سليگمن و همكاران او ابداع شد ولي مدت‌ها پيش‌ازاين در آثار روان‌شناساني چون آبراهام مزلو و در آثار وي آنجا كه از خلاقيت و خود شكوفايي سخن مي‌گويد بر وجوهي از جنبه‌هاي مثبت در آدمي و در روان‌شناسي تأكيد شده است. بااين‌حال آنچه به‌عنوان روان‌شناسي مثبت‌گرا شناخته مي‌شود به‌طور مشخص از 1998 و توسط سليگمن آغاز و از سال 2000 با اختصاص يكي از شماره‌هاي مجله روان‌شناسي آمريكايي به اين رشته رسماً در متون روان‌شناسي وارد شد.

اما روان‌شناسي مثبت‌گرا چيست و چه ضرورتي براي آن وجود داشته است؟

تعريف روان‌شناسي مثبت‌گرا

پترسون (2006) روان‌شناسي مثبت‌گرا را مطالعه علمي امور درست در زندگي از تولد تا مرگ و توقفگاه‌هاي بين اين دو مي‌داند.  سليگمن و چيكزنت ميهاي (2000) در مورد هدف روان‌شناسي مثبت‌گرا مي‌نويسند «هدف روان‌شناسي مثبت‌گرا آغاز تغيير در نوع پرداخت روان‌شناسي، از اشتغال خاطر صرف به بدترين امور در زندگي به پرداختن به شرايط مثبت است». سونيا لوبوميرسكي و آليسون آبه معتقدند كه روان‌شناسان مثبت‌گرا متعهدند تا عواملي را بررسي كنند كه به افراد، خانواده‌ها و جوامع اجازه مي‌دهد تا رشد كرده شكوفا شوند و به شكلي بهينه عمل كنند. داك ورث، استين و سليگمن (2005) در مقاله جامعي در نخستين شماره مجله سالنامه روان‌شناسي باليني، روان‌شناسي مثبت‌گرا را چنين تعريف كرده‌اند؛

«روان‌شناسي مثبت‌گرا مطالعه علمي تجربه‌هاي مثبت و صفات فردي مثبت و نهادهايي است كه رشد آن‌ها را تسهيل مي‌كنند. روان‌شناسي مثبت با توجه به اينكه به آسايش رواني و كاركرد بهينه مي‌پردازد، در بدو امر شايد يك پيوست روان‌شناسي باليني يا بخشي از آن باشد اما ما چيز ديگري معتقديم. باور ما اين است افرادي كه شديدترين فشارهاي روان‌شناختي را تحمل مي‌كنند در زندگي به دنبال امري به‌مراتب بيشتر از تسكين يافتن از درد و رنج هستند. افراد دچار مشكل در پي خشنودي بيشتر، لذت بيشتر و رضايتمندي بيشترند تا صرف كمتر كردن غم و نگراني. آنان به دنبال ساخت نقاط قوتند نه اصلاح نقاط ضعفشان، آن‌ها به دنبال زندگي معنادار و داراي قصد و هدفند. بديهي است كه اين شرايط به‌سادگي و با رفع درد و ناراحتي حاصل نمي‌شوند.» (داك ورث و همكاران، 2005).

being

قيمت فايل فقط 25,000 تومان

خريد

برچسب ها : مباني نظري وپيشينه تحقيق مثبت نگري , پيشينه ومباني نظري پژوهش مثبت نگري , مباني نظري مثبت نگري , مباني نظري پژوهش مثبت نگري , پيشينه نظري پژوهش مثبت نگري , پژوهش مثبت نگري , مثبت نگري , آموزش مثبت نگري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.